My na Facebook'u
Emeryci
Regulamin konkursu humanistycznego

 Regulamin Powiatowego Konkursu Humanistycznego
dla uczniów szkół gimnazjalnych
„Przez trudy do gwiazd”

1. Cele konkursu

·  nawiązanie współpracy między Zespołem Szkół im. Ks. Stanisława Staszica a gimnazjami powiatu tarnobrzeskiego
·  popularyzowanie wiedzy i umiejętności humanistycznych wśród uczniów
·  promowanie uczniów uzdolnionych z przedmiotów humanistycznych
·  kształtowanie umiejętności pracy w zespole
·  kształtowanie umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy
·  rozumienie społecznych aspektów humanistyki

2. Organizatorzy

·  Zespół Szkół im. Ks. Stanisława Staszica w Tarnobrzegu

3. Patronat

·  Prezydent Miasta Tarnobrzeg p. Grzegorz Kiełb

4. Miejsce konkursu

·  Zespół Szkół im. ks. S. Staszica w Tarnobrzegu ul. Kopernika 1

5. Termin konkursu

·  27 kwietnia 2015 r. godz. 10.00

6. Komisja konkursowa

·  mgr Jerzy Stelmach – przewodniczący
·  mgr Jolanta Pipała- Kot
·  mgr Małgorzata Serwan
·  mgr Monika Kozłowska
·  mgr Ewa Kawalec
·  mgr Elżbieta Iskra
·  mgr Barbara Sabat
·  mgr Beata Wiśniewska
·  mgr Agnieszka Kossakowska- Michta

7. Zakres tematyczny konkursu

I. Język polski

Teksty literacki poznawane w całości

1.    Jan Kochanowski – wybrane fraszki, Treny (V, VII, VIII), 
2.    William Szekspir Romeo i Julia,
3.    Molier Świętoszek lub Skąpiec,
4.    Ignacy Krasicki – wybrane Bajki,
5.    Aleksander Fredro Zemsta,
6.    Adam Mickiewicz – wybrana ballada, Dziady cz. II,
7.    I inne teksty kultury omawiany w cyklu nauczania.

Świadomość językowa. Uczeń:

1. rozumie pojęcie stylu, rozpoznaje styl potoczny, urzędowy, artystyczny i naukowy
2. rozpoznaje w zdaniach i w równoważnikach zdań różne rodzaje podmiotów, orzeczeń, dopełnień, okoliczników oraz przydawkę, rozumie ich funkcje,
3.  rozróżnia rodzaje zdań złożonych podrzędnie i współrzędnie, imiesłowowe równoważniki zdań, zdania bezpodmiotowe oraz rozumie ich funkcje w wypowiedzi
4.  odróżnia temat fleksyjny od końcówki;
5. odróżnia czasowniki dokonane i niedokonane; rozpoznaje tryby i strony (czynną i bierną) czasownika oraz imiesłowy, wyjaśnia ich funkcje w tekście
6. rozpoznaje temat słowotwórczy i formant w wyrazach pochodnych i wskazuje funkcje formantów w nadawaniu znaczenia wyrazom pochodnym.
7. odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji tworzy spójne wypowiedzi pisemne oraz stosuje zasady organizacji tekstu zgodne z wymogami gatunku, tworząc spójną pod względem logicznym i składniowym wypowiedź na zadany temat
8. tworzy plan twórczy własnej wypowiedzi
9.    dokonuje starannej redakcji tekstu napisanego ręcznie , stosuje właściwe odstępy, wyznacza marginesy, dokonuje jego korekty, poprawia ewentualne błędy językowe, ortograficzne oraz interpunkcyjne;
10. świadomie stosuje zasady etykiety językowej – wie, w jaki sposób zwracać się do rozmówcy w zależności od sytuacji i relacji, łączącej go z osobą, do której kieruje wypowiedź zna formuły grzecznościowe, zna konwencje językowe zależne od środowiska sprawnie posługuje się oficjalną i nieoficjalną odmianą polszczyzny; zna granice stosowania slangu młodzieżowego
11. tworząc wypowiedzi, dąży do precyzyjnego wysławiania się; świadomie dobiera synonimy i antonimy dla wyrażenia zamierzonych treści
12.  stosuje związki frazeologiczne, rozumiejąc ich znaczenie,
13. stosuje różne rodzaje zdań we własnych tekstach; dostosowuje, szyk wyrazów i zdań składowych do wagi, jaką nadaje przekazywanym informacjom
14. wykorzystuje wiedzę o składni w stosowaniu reguł interpunkcyjnych.

II. Historia

1. uczeń umie umieścić w czasie i przestrzeni wydarzenia historyczne, stosuje chronologie historyczną
2. definiuje pojęcia historyczne
3. zna noty biograficzne ważnych postaci historycznych

III. WOS

1. Życie społeczne: zbiorowość, grupa społeczna, rodzina.
2. Obywatel w życiu publicznym: podmioty i formy życia publicznego.
3. Naród i mniejszości narodowe.
4. Państwo i władza: funkcje państwa, demokracja i jej zasady, obywatel a władza.
5. Konstytucja i organy władzy w Polsce: zasady ustrojowe, władza ustawodawcza, wykonawcza i sądownicza.
6. Samorząd terytorialny w Polsce: podział i zadania.
7. Polska w organizacjach międzynarodowych: UE, ONZ.
8. Gospodarka rynkowa i jej mechanizmy.
9. Problemy współczesnego świata.
10. Przedsiębiorstwo i działalność gospodarcza: charakterystyka przedsiębiorstw, prawa i obowiązki pracownika.

W zadaniach sprawdzane będą umiejętności przewidziane w programach nauczania zgodnych z podstawą programową dla gimnazjum.

·  Znajomość tekstów literackich
·  Znajomość terminów, pojęć humanistycznych
·  Umiejętność analizy tekstów literackich i źródłowych
·  Umiejętność łączenia wiedzy literackiej z historyczną.
· Umiejętność tworzenia dłuższych wypowiedzi pisemnych np. rozprawka, charakterystyka, opowiadanie
·  Umiejętne posługiwanie się poprawnymi formami językowymi
·  Umiejętność rozpoznawania i wskazywania funkcji środków stylistycznych
·  Rozbiór gramatyczny zdania.

8. Organizacja konkursu

Konkurs będzie przebiegał dwuetapowo:

·  I część, w której uczestnicy będą rozwiązywać test z zadaniami otwartymi i zamkniętymi z języka polskiego, historii i wiedzy o społeczeństwie (rozpocznie się o godz. 10.00 i trwać będzie 120 minut)
·  II część, w której uczniowie będą tworzyć dłuższą wypowiedź pisemną. Część ta rozpocznie się o godz.12.00 i trwać będzie 90 minut.

9. Wyniki konkursu zostaną przesłane drogą mailową do szkół gimnazjalnych (z podaną punktacją)

10. Laureaci konkursu otrzymają cenne nagrody ufundowane przez Prezydenta Miasta Tarnobrzeg, zaś wszyscy uczestnicy pamiątkowe dyplomy.

11.Laureaci i wyróżnieni otrzymają dodatkowe punkty przy rekrutacji do naszej szkoły (3pkt, 2pkt, 1pkt)

 

Dodany: 23-04-2014 07:45, przez: R. Tracz Zmodyfikowany: 08-04-2015 10:15