My na Facebook'u
Emeryci
WSO - zachowanie

 

Kryteria ustalania ocen z zachowania - system punktowy

 

1.    Ocena zachowania powinna uwzględniać w szczególności:

 

  •  funkcjonowanie ucznia w środowisku szkolnym tj: stosunek do nauki, aktywność na lekcjach, frekwencję na zajęciach, sumienność i poczucie odpowiedzialności,
  •  rozwój własnych zainteresowań i uzdolnień,
  •  kulturę osobistą
  •  aktywność społeczną,
  • respektowanie zasad współżycia społecznego i ogólnie przyjętych norm etycznych np.

 

- dbałość o wygląd zewnętrzny,

 

- postawę moralną i społeczną ucznia,

 

- poszanowanie poglądów i przekonań innych ludzi oraz godności drugiego  człowieka, 

 

-przestrzeganie zasad bezpieczeństwa, troskę o zdrowie i bezpieczeństwo własne i kolegów.    

 

- poszanowanie mienia,

 

-postawę wobec nałogów.

 

 Przyjmuje się punktową skalę ocen cząstkowych z zachowania przy założeniu, że na początku roku szkolnego uczeń otrzymuje „kredyt” 100 punktów, co odpowiada ocenie dobrej .

 

2.      Uczeń może uzyskać lepszą lub gorszą ocenę w zależności od ilości zgromadzonych punktów na koniec I semestru i na koniec roku szkolnego wg przelicznika: Gromadzenie punktów odbywa się oddzielnie dla I i  dla II semestru.

 

        Zachowanie:wzorowe                 - powyżej 200 pkt

 

                               bardzo dobre         - 150 – 199 pkt

 

                               dobre                       - 100 – 149 pkt

 

                               poprawne               - 50 – 99 pkt

 

                               nieodpowiednie     - 1 – 49 pkt

 

                               naganne                  poniżej 0 pkt

 

 

 

PUNKTY DODAWANE SĄ ZA:

 

 

OZNACZENIE

RODZAJ BONUSA

ILOSC PUNKTOW

KIEDY

A

udział w konkursach przedmiotowych I etap

10

Każdorazowo

 

B

Pomoc kolegom w nauce oraz w innych sytuacjach problemowych

10

każdorazowo

C

Pomoc w organizowaniu imprez  środowiskowych

10

każdorazowo

D

Pełnienie funkcji społecznej w klasie ( aktywne wypełnianie tej funkcji)

20 do 50

jednorazowo

E

Prace na rzecz szkoły, aktywna praca w organizacjach szkolnych min. Samorząd Szkolny, szkolne koło Caritas, PCK  itp.

20 do 50

każdorazowo

F

Udział i pomoc w organizowaniu uroczystości szkolnych

10 - 30

każdorazowo

G

Wysoka frekwencja miesięczna (95-100%)

do 10

za każdy miesiąc

H        

Wypełnianie poleceń, aktywność w klasie i szkole

10

każdorazowo

I

Udział w konkursach przedmiotowych II etap

20

każdorazowo

J

Punktualność

20

semestralnie

K

Wysoka kultura osobista

20

jednorazowo

L

Promowanie szkoły na forum publicznym.

20

każdorazowo

M

Reprezentowanie szkoły w rozgrywkach sportowych, udział w SKSach, zajęciach pozalekcyjnych

10-20

każdorazowo

N

Praca w wolontariacie:  krwiodawstwo, dawstwo szpiku kostnego, praca w hospicjum, działania na rzecz schronisk dla ludzi i zwierząt, oraz innego typu mające na celu ratowanie życia i zdrowia ludzkiego.

do 50 za semestr

 

O

Udział w konkursach przedmiotowych  III etap.

30

każdorazowo

 

 

 

 

 

 

 

Punkty odejmowane są za:

 

OZNACZENIE

RODZAJ BONUSA

ILOSC PUNKTOW

KIEDY

A 50

Zachowanie zagrażające życiu i zdrowiu

50

Każdorazowo

B 50

Wywoływanie i udział w bójkach

50

Każdorazowo

C 50

Dokonywanie i współudział w kradzieży

50

Każdorazowo

D 50

Picie alkoholu, używanie i rozprowadzanie środków odurzających oraz papierosów

50

Każdorazowo

E 50

Wyłudzanie pieniędzy

50

Każdorazowo

A 30

Aroganckie i obraźliwe zachowanie w stosunku do nauczyciela, lekceważenie poleceń

30

Każdorazowo

B 30

Prowokowanie kolegów do złych czynów

30

Każdorazowo

C 30

Niszczenie mienia szkolnego

30

Każdorazowo

D 30

Niszczenie mienia uczniów

30

Każdorazowo

E 30

Fałszowanie podpisów i dokumentów

30

Każdorazowo

A 20

Palenie papierosów na terenie szkoły oraz terenie przyszkolnym

20

Każdorazowo

B 20

Rażące nieprzestrzeganie ustalonych zasad dotyczących stroju  szkolnego.

20

Każdorazowo

C 20

Niewłaściwe zachowanie na uroczystościach szkolnych, kinie, teatrze, wycieczkach klasowych

20

Każdorazowo

D 20

Ubliżanie koleżankom i kolegom, pomówienia- także na portalach społecznościowych

20

Każdorazowo

A 10

Zakłócanie toku lekcji, zajmowanie się zagadnieniami pozalekcyjnymi ,

10

Każdorazowo

B 10

Zaczepki fizyczne

10

Każdorazowo

C 10

Wulgarne słownictwo

10

Każdorazowo

D 10

Zaśmiecanie otoczenia

10

Każdorazowo

E 10

Niezmienianie obuwia

10

Każdorazowo

A 5

Spożywanie posiłków na lekcji, żucie gumy

10

Każdorazowo

B 5

Używanie telefonu komórkowego na lekcji bez pozwolenia nauczyciela.

10

Każdorazowo

C 5

Zaczepki słowne wobec członków społeczności szkolnej

10

Każdorazowo

D 5

Naganne zachowania na  korytarzach i w toaletach

10

Każdorazowo

E 5

Ucieczki z lekcji tzw. ENKI (za każdą lekcję)

5

Każdorazowo

G 5

Brak identyfikatora szkolnego

5

Każdorazowo

 

 3.      Każdy wychowawca umieści niniejszy system w dzienniku lekcyjnym i  zaprowadzi zeszyt uwag wg podanego wzoru. 

 

4.      Ocenianie jest realizowane w punktowym systemie oceniania. 

 

5.      Ocenę wystawia wychowawca klasy dwa razy w ciągu roku szkolnego 

 

– na koniec I semestru i na koniec II semestru.  Ocenę końcoworoczną ustala się poprzez wystawienie oceny będącą średnią ocen zachowań za semestr I i II .

 

(wzorowe-6, bardzo dobre -5, dobre-4, poprawne-3, nieodpowiednie-2, naganne-1) z zachowaniem tzw. tendencji wzrostowej lub spadkowej.

 

 

6.      Ocenianie polega na przyznawaniu punktów dodatnich i ujemnych 

 

przez cały semestr. Punkty przyznaje się w określonych dalej  kryteriach.  

 

 Wpisów     do   zeszytu     uwag     dokonuje     wychowawca,        nauczyciel  przedmiotu, pedagog i psycholog szkolny. Uczeń ma prawo znać treść    wpisu i liczbę      przyznanych punktów. 

 

7.        Wnioski o wpis  uwag o zachowaniu zgłaszać mogą wychowawcy klasowemu uczniowie, pracownicy szkoły i administracji oraz osoby spoza szkoły

 

8.       Wpis  ma  charakter  punktowo    opisowy  (np.  ucieczka  z  lekcji    5  pkt.) . Ustalając ocenę śródroczną lub roczną wychowawca klasy bierze pod  uwagę opinie innych nauczycieli (szczególnie uczących w tej klasie),   pracowników  szkoły,  środowisk  pozaszkolnych  związanych  z  danym  uczniem oraz opinię klasy. 

 

9.      Każdorazowe przyznawanie punktów przez wychowawcę lub innego  nauczyciela powinno się odbywać jawnie, w obecności    zainteresowanego ucznia i jego klasy. 

 

10.  Jeżeli uczeń otrzyma naganę od dyrektora szkoły, lub zostanie skazany prawomocnym wyrokiem sądu, to bez względu na liczbę uzyskanych punktów  może uzyskać najwyżej ocenę poprawną w danym roku szkolnym.

 

11.  Prawo do wpisywania punktów z zachowania mają wszyscy nauczyciele.

 

12.  W przypadkach szczególnie negatywnego zachowania lub częstego ich powtarzania się każdy nauczyciel jest zobowiązany zgłosić ten fakt wychowawcy i rodzicom...

 

13.  Pod koniec każdego semestru wychowawcy klas zmieniają punkty na oceny wg przelicznika i ustalają śródroczną lub roczną ocenę z zachowania.

 

14.  Na wniosek innego nauczyciela wychowawca przyznaje punkty za pomoc kolegom w nauce, zgodnie z punktem B.

 

15.  Ocena zachowania ustalona przez wychowawcę jest ostateczna z zastrzeżeniem §14 pkt 11 WSO.

 

16.  Ocena zachowania  nie może mieć wpływu na oceny z zajęć edukacyjnych

 

promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły z zastrzeżeniem ust. 16-17.

 

17.  Uczeń, któremu w danej szkole po raz trzeci z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej, a uczeń klasy programowo najwyższej w danym typie szkoły nie ukończy szkoły.

 

18.  Ustalając ocenę klasyfikacyjną zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe należy uwzględnić ich wpływ na jego zachowanie. Podstawę stanowi orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub indywidualnego nauczania bądź opinia publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej (w tym specjalistycznej).

 

Dodany: 17-09-2013 08:29, przez: R. Podleśny Zmodyfikowany: 09-09-2014 14:12