Kryteria ustalania ocen z zachowania - system punktowy
1. Ocena zachowania powinna uwzględniać w szczególności:
- funkcjonowanie ucznia w środowisku szkolnym tj: stosunek do nauki, aktywność na lekcjach, frekwencję na zajęciach, sumienność i poczucie odpowiedzialności,
- rozwój własnych zainteresowań i uzdolnień,
- kulturę osobistą
- aktywność społeczną,
- respektowanie zasad współżycia społecznego i ogólnie przyjętych norm etycznych np.
- dbałość o wygląd zewnętrzny,
- postawę moralną i społeczną ucznia,
- poszanowanie poglądów i przekonań innych ludzi oraz godności drugiego człowieka,
-przestrzeganie zasad bezpieczeństwa, troskę o zdrowie i bezpieczeństwo własne i kolegów.
- poszanowanie mienia,
-postawę wobec nałogów.
Przyjmuje się punktową skalę ocen cząstkowych z zachowania przy założeniu, że na początku roku szkolnego uczeń otrzymuje „kredyt” 100 punktów, co odpowiada ocenie dobrej .
2. Uczeń może uzyskać lepszą lub gorszą ocenę w zależności od ilości zgromadzonych punktów na koniec I semestru i na koniec roku szkolnego wg przelicznika: Gromadzenie punktów odbywa się oddzielnie dla I i dla II semestru.
Zachowanie:wzorowe - powyżej 200 pkt
bardzo dobre - 150 – 199 pkt
dobre - 100 – 149 pkt
poprawne - 50 – 99 pkt
nieodpowiednie - 1 – 49 pkt
naganne poniżej 0 pkt
PUNKTY DODAWANE SĄ ZA:
OZNACZENIE |
RODZAJ BONUSA |
ILOSC PUNKTOW |
KIEDY |
A |
udział w konkursach przedmiotowych I etap |
10 |
Każdorazowo
|
B |
Pomoc kolegom w nauce oraz w innych sytuacjach problemowych |
10 |
każdorazowo |
C |
Pomoc w organizowaniu imprez środowiskowych |
10 |
każdorazowo |
D |
Pełnienie funkcji społecznej w klasie ( aktywne wypełnianie tej funkcji) |
20 do 50 |
jednorazowo |
E |
Prace na rzecz szkoły, aktywna praca w organizacjach szkolnych min. Samorząd Szkolny, szkolne koło Caritas, PCK itp. |
20 do 50 |
każdorazowo |
F |
Udział i pomoc w organizowaniu uroczystości szkolnych |
10 - 30 |
każdorazowo |
G |
Wysoka frekwencja miesięczna (95-100%) |
do 10 |
za każdy miesiąc |
H |
Wypełnianie poleceń, aktywność w klasie i szkole |
10 |
każdorazowo |
I |
Udział w konkursach przedmiotowych II etap |
20 |
każdorazowo |
J |
Punktualność |
20 |
semestralnie |
K |
Wysoka kultura osobista |
20 |
jednorazowo |
L |
Promowanie szkoły na forum publicznym. |
20 |
każdorazowo |
M |
Reprezentowanie szkoły w rozgrywkach sportowych, udział w SKSach, zajęciach pozalekcyjnych |
10-20 |
każdorazowo |
N |
Praca w wolontariacie: krwiodawstwo, dawstwo szpiku kostnego, praca w hospicjum, działania na rzecz schronisk dla ludzi i zwierząt, oraz innego typu mające na celu ratowanie życia i zdrowia ludzkiego. |
do 50 za semestr |
|
O |
Udział w konkursach przedmiotowych III etap. |
30 |
każdorazowo |
|
|
|
|
Punkty odejmowane są za:
OZNACZENIE |
RODZAJ BONUSA |
ILOSC PUNKTOW |
KIEDY |
A 50 |
Zachowanie zagrażające życiu i zdrowiu |
50 |
Każdorazowo |
B 50 |
Wywoływanie i udział w bójkach |
50 |
Każdorazowo |
C 50 |
Dokonywanie i współudział w kradzieży |
50 |
Każdorazowo |
D 50 |
Picie alkoholu, używanie i rozprowadzanie środków odurzających oraz papierosów |
50 |
Każdorazowo |
E 50 |
Wyłudzanie pieniędzy |
50 |
Każdorazowo |
A 30 |
Aroganckie i obraźliwe zachowanie w stosunku do nauczyciela, lekceważenie poleceń |
30 |
Każdorazowo |
B 30 |
Prowokowanie kolegów do złych czynów |
30 |
Każdorazowo |
C 30 |
Niszczenie mienia szkolnego |
30 |
Każdorazowo |
D 30 |
Niszczenie mienia uczniów |
30 |
Każdorazowo |
E 30 |
Fałszowanie podpisów i dokumentów |
30 |
Każdorazowo |
A 20 |
Palenie papierosów na terenie szkoły oraz terenie przyszkolnym |
20 |
Każdorazowo |
B 20 |
Rażące nieprzestrzeganie ustalonych zasad dotyczących stroju szkolnego. |
20 |
Każdorazowo |
C 20 |
Niewłaściwe zachowanie na uroczystościach szkolnych, kinie, teatrze, wycieczkach klasowych |
20 |
Każdorazowo |
D 20 |
Ubliżanie koleżankom i kolegom, pomówienia- także na portalach społecznościowych |
20 |
Każdorazowo |
A 10 |
Zakłócanie toku lekcji, zajmowanie się zagadnieniami pozalekcyjnymi , |
10 |
Każdorazowo |
B 10 |
Zaczepki fizyczne |
10 |
Każdorazowo |
C 10 |
Wulgarne słownictwo |
10 |
Każdorazowo |
D 10 |
Zaśmiecanie otoczenia |
10 |
Każdorazowo |
E 10 |
Niezmienianie obuwia |
10 |
Każdorazowo |
A 5 |
Spożywanie posiłków na lekcji, żucie gumy |
10 |
Każdorazowo |
B 5 |
Używanie telefonu komórkowego na lekcji bez pozwolenia nauczyciela. |
10 |
Każdorazowo |
C 5 |
Zaczepki słowne wobec członków społeczności szkolnej |
10 |
Każdorazowo |
D 5 |
Naganne zachowania na korytarzach i w toaletach |
10 |
Każdorazowo |
E 5 |
Ucieczki z lekcji tzw. ENKI (za każdą lekcję) |
5 |
Każdorazowo |
G 5 |
Brak identyfikatora szkolnego |
5 |
Każdorazowo |
3. Każdy wychowawca umieści niniejszy system w dzienniku lekcyjnym i zaprowadzi zeszyt uwag wg podanego wzoru.
4. Ocenianie jest realizowane w punktowym systemie oceniania.
5. Ocenę wystawia wychowawca klasy dwa razy w ciągu roku szkolnego
– na koniec I semestru i na koniec II semestru. Ocenę końcoworoczną ustala się poprzez wystawienie oceny będącą średnią ocen zachowań za semestr I i II .
(wzorowe-6, bardzo dobre -5, dobre-4, poprawne-3, nieodpowiednie-2, naganne-1) z zachowaniem tzw. tendencji wzrostowej lub spadkowej.
6. Ocenianie polega na przyznawaniu punktów dodatnich i ujemnych
przez cały semestr. Punkty przyznaje się w określonych dalej kryteriach.
Wpisów do zeszytu uwag dokonuje wychowawca, nauczyciel przedmiotu, pedagog i psycholog szkolny. Uczeń ma prawo znać treść wpisu i liczbę przyznanych punktów.
7. Wnioski o wpis uwag o zachowaniu zgłaszać mogą wychowawcy klasowemu uczniowie, pracownicy szkoły i administracji oraz osoby spoza szkoły
8. Wpis ma charakter punktowo – opisowy (np. ucieczka z lekcji – 5 pkt.) . Ustalając ocenę śródroczną lub roczną wychowawca klasy bierze pod uwagę opinie innych nauczycieli (szczególnie uczących w tej klasie), pracowników szkoły, środowisk pozaszkolnych związanych z danym uczniem oraz opinię klasy.
9. Każdorazowe przyznawanie punktów przez wychowawcę lub innego nauczyciela powinno się odbywać jawnie, w obecności zainteresowanego ucznia i jego klasy.
10. Jeżeli uczeń otrzyma naganę od dyrektora szkoły, lub zostanie skazany prawomocnym wyrokiem sądu, to bez względu na liczbę uzyskanych punktów może uzyskać najwyżej ocenę poprawną w danym roku szkolnym.
11. Prawo do wpisywania punktów z zachowania mają wszyscy nauczyciele.
12. W przypadkach szczególnie negatywnego zachowania lub częstego ich powtarzania się każdy nauczyciel jest zobowiązany zgłosić ten fakt wychowawcy i rodzicom...
13. Pod koniec każdego semestru wychowawcy klas zmieniają punkty na oceny wg przelicznika i ustalają śródroczną lub roczną ocenę z zachowania.
14. Na wniosek innego nauczyciela wychowawca przyznaje punkty za pomoc kolegom w nauce, zgodnie z punktem B.
15. Ocena zachowania ustalona przez wychowawcę jest ostateczna z zastrzeżeniem §14 pkt 11 WSO.
16. Ocena zachowania nie może mieć wpływu na oceny z zajęć edukacyjnych
promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły z zastrzeżeniem ust. 16-17.
17. Uczeń, któremu w danej szkole po raz trzeci z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej, a uczeń klasy programowo najwyższej w danym typie szkoły nie ukończy szkoły.
18. Ustalając ocenę klasyfikacyjną zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe należy uwzględnić ich wpływ na jego zachowanie. Podstawę stanowi orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub indywidualnego nauczania bądź opinia publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej (w tym specjalistycznej).